“Jer volimo prepisivati” od koga je SNSD uzeo slogan i da li su jedini bez ideje?
Foto: Milorad Dodik/Twitter

“Jer volimo prepisivati” od koga je SNSD uzeo slogan i da li su jedini bez ideje?

Vidljivo je da se u većini slučajeva u sloganima koristila riječ “Srpska”, pa ni za ove izbore vjerovatno neće biti ništa drugačije.

“Jer volimo Srpsku” slogan je najveće vladajuće partije SNSD za predstojeće opšte izbore u BiH, što su u DNS odmah ocijenili kao plagijat, prepisan od nekadašnjeg Narodnog pokreta OTPOR u Srbiji, koji je bio ključan za svrgavanje Slobodana Miloševića sa vlasti.

Savez nezavisnih socijaldemokrata je 1. jula svečano predstavio svoj logo, koji predstavlja goluba mira, i slogan za naredne izbore.

Lider te stranke, Milorad Dodik, pojasnio je da je odabir slogana trajao dugo, te da je na kraju izbor pao upravo na “Jer volimo Srpsku”.

– Animacija goluba mira treba simbolizovati ono što želimo istaknuti, da je mir potreba, ne samo nas, nego svih ljudi koji žive na ovim prostorima – rekao je Dodik.

Ubrzo nakon toga uslijedila je reakcija iz DNS, koji je optužio najveću vladajuću partiju u Srpskoj da su ukrali i slogan i logo, te da nije riječ o originalnoj ideji već nečemu što je ranije već viđeno u Srbiji.

Logo je, tvrde u DNS, prerađena verzija nekadašnjeg amblema JUL Mirjane Marković u Srbiji, dok je slogan kopija onoga koji je koristio OTPOR – “Jer volim Srbiju”.

 

– SNSD je vizuelnim rješenjem demonstrirao sve svoje osobine zbog kojih su promjene neophodne i neminovne. Uzimaju tuđe, i u tom uzimanju bahato pokušavaju nemoguće – da spoje JUL, Mirjanu Marković i OTPOR. Ruku na srce, ono što ih spaja je da su, kao i OTPOR, prilikom dolaska na vlast bili pomognuti sa Zapada, a da je i vlast JUL-a i Mirjane Marković okončana prve nedjelje oktobra – naveli su u DNS.

I dok se u ove dvije stranke “prepucavaju” ko je ukrao čiji slogan i da li je riječ o originalnoj ideji ili ne, Srpskainfo je istražila kakve sve slogane su proteklih godina koristile stranke iz Srpske za izbore u BiH.

Vidljivo je da se u većini slučajeva u sloganima koristila riječ “Srpska”, pa ni za ove izbore vjerovatno neće biti ništa drugačije.

Za sada su, pored SNSD, još tri partije u Srpskoj objelodanile svoj izborni slogan. SPS će tako koristiti slogan „Srpska iznad svega“, Ujedinjena Srpska slogan “Srpska su ljudi”, a DNS „Treći put – DNS”.

I dok stručnjaci za marketing tvrde da je suština dobre kampanje, između ostalog, i udarni slogan kako bi se privukao određen broj neopredijeljenih birača, za slogane koje koriste partije u Srpskoj iz izbornog ciklusa u ciklus tako nešto ne važi.

Naime, kada bi se sa plakata uklonio naziv stranke ili lider, birači apsolutno ne bi mogli prepoznati kojoj političkoj stranci pripadaju koji slogani.

Osim što će na osnovu slogana političkih stranaka birači teško moći da shvate kako i na koji način političari misle da riješe njihove probleme, vidljivo je da se manje-više u krug vrte jedni te isti slogani, koji su isti ili slični kao oni koje koriste političke partije u Srbiji.

Već viđeno

„Bez dileme – Srpska prije svega“; „Okupljanje za Srpsku“; „Srpska po mjeri svih građana“; „Naprijed Srpska“; „Srpska zauvijek“; „Snaga Srpske“; “Srpska mora bolje“ – samo su neki od slogana korišteni proteklih godina u Republici Srpskoj.

To što DNS sada optužuje SNSD da koristi slogan koji je već viđen u Srbiji, nije prvi takav slučaj.

Najveća vladajuća partija u Srpskoj je i prije dvije godine za lokalne izbore bila optužena za plagijat.

Tada su, naime, na izbore izašli sa sloganom “Okupljanje za Srpsku”, a ubrzo nakon toga je otkriveno da je isti takav slogan 2014. godine koristio LDP i njen lider Čeda Jovanović – “Okupljanje za Srbiju”.

I slogan “Za pobjedu Srpske”, koji je SNSD koristio u izbornoj kampanji 2014. godine, naišao je na kritike javnosti jer je podsjećao na slogane koji su ranije već viđeni u Srbiji, tačnije 2003. godine – “Pobijedi za Srbiju”, i za izbore 2020. godine – “Pobjeda za Srbiju”.

SNSD je na izbore 2008. godine koristio slogan “Moja kuća Srpska”, a isti takav je četiri godine ranije već viđen za lokalne izbore u Srbiji. Riječ je o sloganu Demokratske stranke – „Srbija – naša kuća“. Zanimljivo je da je čak i logo koji je SNSD koristio 2008. godine – kuća iz koje izlazi dim, isti kao što je koristio DS četiri godine ranije.

I nije samo SNSD proteklih godina bio na meti kritika zbog neorginalnih slogana.

“Ništa novo”

SDS je na jednim od proteklih izbora imala slogan „Zajedno za Srpsku“, koji su 2003. godine SPO i NS koristili u Srbiji – „Zajedno za Srbiju“. DNS je za jedne od proteklih izbora izašao sa sloganom „Mi znamo kako“, a isti takav slogan je Srpska radikalna stranka u Srbiji koristila za izbore 1993. godine.

– Ništa novo – poručuje politički analitičar i vlasnik PR agencije „Pragma“ Cvijetin Milivojević iz Beograda.

On ističe da je već poznato da se slogani iz Srbije koriste i u Srpskoj, što pripisuje manjku kreativnih ideja, ali i činjenici da iste agencije rade kampanje s obje strane Drine.

– Od prvih višestranačkih izbora na prostoru bivše Jugoslavije imate faktički prepisivanje ideja u novonastalim državama. Slogani su često vezani uz ime naroda ili države, entiteta. U principu, to nije dobitna kombinacija, ali jeste „sigurica“, odnosno varijanta u kojoj ne možete da omanete – ističe Milivojević za Srpskainfo.

Dodaje da u BiH izbori vrlo često izgledaju kao nacionalno prebrojavanje, tako da se sa sloganima koji su „patriotskog“ prizvuka ne može omanuti.

Milivojević kaže da dobar dio istih agencija radi na prostoru bivše Jugoslavije i često isti slogan djelimično prilagođavaju u zavisnosti za koje podneblje rade.

Nekada, kako dodaje on, čak i ne prilagode već prosto prekopiraju slogan i ponude klijentu u drugoj državi bivše Jugoslavije.

Milivojević ističe da slogan ne može da učini čudo, već postoji kako bi eventualno uvjerio glasača u već donijetu odluku ili da podsjeti građane da je ta stranka garant da će se ta neka politika kontinuiteta nastaviti.

Recikliranje

Na pitanje koliko su slogani koje stranke koriste u Srpskoj uopšte kreativni, komunikolog Mladen Bubonjić ističe da je i u ostatku demokratskog svijeta primjetna oseka političkih ideja, što se reflektuje i u oblasti političkog marketinga i uopšte političke komunikacije.

– Ne samo kada je riječ o politici, to se može primjetiti i u umjetnosti i slično. Sve je manje novih, kreativnih ideja. Dolazi do prepakivanja ili recikliranja ideja, u konkretnom slučaju slogana. To je postao globalni trend – ističe Bubonjić za Srpskainfo.

On kaže da je primjetno da stranke u Srpskoj, ne samo one iz vlasti, već i iz opozicije, u značajnoj mjeri kopiraju trendove iz Srbije, konkretno ono što radi SNS.

Bubonjić ocjenjuje da smo mi još uvijek demokratija u povoju, te da birači i dalje ne cijene stranku na osnovu programa, već na osnovu ličnosti ili prosto glasaju uvijek za jednu te istu stranku iz različitih pobuda.

– Iz tog razloga te poruke i slogani kod nas gube smisao. Oni više imaju smisla za političku baru koju kod nas u značajnoj mjeri čine neopredijeljeni, ali oni ne izlaze na izbore i do njih ne dopiru slogani i poruke. Stalnom glasačkom tijelu kakav god slogan da postavite oni će svakako glasati za jedne, druge ili treće. To ukazuje i na stanje i nivo demokratske političke prosvećenosti u društvu. Stalno biračko tijelo ima svoje zacrtane favorite i do njih slogani ne dopiru – zaključuje Bubonjić.

Srpskainfo

KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)