Od Čak Norisa do NFT-ova: Putovanje kroz istoriju mimova

Od Čak Norisa do NFT-ova: Putovanje kroz istoriju mimova

U ogromnoj internet mreži, mimovi su postali univerzalni jezik koji prevazilazi granice, kulture i generacije.

Ovj humoristični i često apsurdni sadržaj na internetu odigrao je ključnu ulogu u oblikovanju onlajn diskursa i zabave. Od ranijih dana jednostavnih sličica sa tekstom do eksplozije viralnih videa i pojave NFT-ova, istorija mimova je fascinantno odražavanje konstantno evoluirajućeg digitalnog doba.

Rođenje mimova

Izraz “meme” je skovao Ričard Dokins u svojoj knjizi iz 1976. godine, “Sebični gen”. On ga je definisao kao ideju ili koncept koji se širi i razvija putem kulturnog prenosa. Međutim, koncept internet mimova kakve danas poznajemo oblikovao se mnogo kasnije.

Sredinom devedesetih godina, internet se brzo širio, a s njim je došao i uspon ranih mim formata. Jedan od prvih i najtrajnijih mimova bio je “Rasplesana beba” (Dancing Baby). Ova animirana 3D beba, kreirana od strane Majkla Žirarda prikazana je u televizijskoj seriji “Ally McBeal”, postala je viralna senzacija kada se pojavila na internetu. Njena popularnost je demonstrirala moć interneta da propagira i pojača kulturne fenomene.

Uspon sličica sa tekstom

Ranih 2000-ih godina pojavio se novi oblik mimova nazvan sličice sa tekstom. To su bile jednostavne slike sa smiješnim tekstualnim natpisima i postale su osnova internet humora. Najpoznatiji primjer bio je fenomen “I Can Has Cheezburger?” koji je prikazivao slike mačaka praćene namjernim gramatičkim greškama u natpisima. Ovaj mim je iznjedrio mnoge izvedenice i postao je internet senzacija, stvarajući žanr mimova baziranih na životinjama.

Zlatno doba internet mimova

Krajem 2000-ih i početkom 2010-ih godina obilježio je zlatno doba internet mimova, sa brojnim viralnim senzacijama koje su dominirale onlajn platformama. Mimovi poput “Rickrollinga”, gdje su korisnici prevarili druge da pogledaju muzički video “Never Gonna Give You Up” od strane Rik Astlija, i “Čak Noris Fakata”, humoristički pretjeranih tvrdnji o sposobnostima akcionog junaka, postali su globalni fenomeni.

Tokom tog perioda, platforme za razmjenu slika poput 4chana, Reddita, 9Gag i Tumblra odigrale su ključnu ulogu u kreiranju i širenju mimova. Anonimnost i kreativnost koje su ove platforme omogućavale stvorile su okruženje u kojem su mimovi mogli da procvjetaju i brzo se šire. Mimovi poput “Životinja savjetnika” (Advice Animals), sa likovima poput “Društveno nespretni Pingvin” i “Uspješno dijete”, stekli su široku popularnost i postali dio svakodnevne internet kulture.

Era viralnih videa

Kako se internet konekcija poboljšavala i platforme za razmjenu video sadržaja poput YouTube-a postale sve popularnije, mimovi su se proširili izvan statičnih slika i razvili u viralne video zapise. Mimovi poput “Chocolate Rain” i “Charlie Bit My Finger” privukli su pažnju miliona ljudi i dokazali moć onlajn videa kao medija za mimove.

2012. godine pjesma “Gangnam Style” korejskog izvođača Psija postala je prvi YouTube video koji je dostigao milijardu pregleda. Njen zarazni ritam i ekscentrični plesni pokreti izrodili su brojne parodije i imitacije, gurnuvši je u status mima i pokazujući globalni uticaj internet kulture.

Uspon društvenih mreža i mimova

Sa usponom društvenih mreža poput Fejsbuka, Instagrama i Tvitera, mimovi su postali neizostavni dio onlajn komunikacije. Korisnici su brzo usvojili brzi ritam ovih platformi i počeli su da kreiraju i dijele mimove kako bi izrazili svoje misli, mišljenja i emocije. Mimovi su postali efikasan način komunikacije složenih ideja sa duhovitošću i humorom, često koristeći reference iz popularne kulture.

Politički mimovi i mim ratovi

Kako su mimovi postali dominantna sila u popularnoj kulturi, našli su svoje mjesto i u politici. Mimovi su omogućili političarima i aktivistima da se približe mlađem auditorijumu na manje formalan i lakše razumljiv način. Tokom predsjedničkih izbora u SAD 2016. godine, mimovi su odigrali značajnu ulogu, pri čemu su kandidati i njihove pristalice koristili mimove kako bi oblikovali javno mišljenje.

Ova povezanost politike i mimova takođe je stvorila koncept “mim ratovanja”. Političke frakcije i interesne grupe počele su strategijski da koriste mimove kako bi širile svoje ideologije, često koristeći satire i ironiju kako bi prenijeli svoje poruke. Ovaj fenomen ističe sve veći uticaj mimova kao moćnog alata za socijalni i politički komentar.

Pojava NFT mimova

U posljednjih nekoliko godina koncept NFT-a (non-fungible token) pronikao je u svijet mimova. NFT-ovi omogućavaju kreatorima da tokenizuju i prodaju digitalne resurse, uključujući mimove, kao jedinstvene i kolekcionarske predmete. Ovo je pokrenulo novi talas internet mimova koji se kupuju i prodaju kao digitalna umjetnost, dodatno zamućujući granice između tradicionalne i digitalne kulture.

Interesantno je i to da je vlasnik Tvitera Ilon Mask neadvno, na nekoliko dana, promijenio logo ove društvene mreže, a umjesto tradicionalne Tviter plave ptice, korisnici su pronašli psa u lijevom uglu svog ekrana – popularni mime „Doge“. Ista slika se koristi i za kriptovalutu „Dogecoin„, koju je nedavno Mask promovisao.

Istorija mimova svjedoči o transformacijskoj moći interneta i njegovoj sposobnosti da oblikuje i preoblikuje popularnu kulturu. Od ranijih dana sličica sa tekstom do ere viralnih videa i trenutne interakcije mimova sa NFT-ovima, memovi su evoluirali zajedno sa tehnologijom i društvom. Postali su osnovni dio našeg onlajn iskustva, pružajući zajednički jezik humora, kreativnosti i socijalnog komentara. Dok napredujemo, mimovi će nesumnjivo nastaviti da nas intrigiraju i zabavljaju, odražavajući promjenljivu sliku digitalnog doba.

KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)