PRAVA POTROŠAČA U Srpskoj uvaženo 106 reklamacija
Potrošači su se najčešće žalili na neprihvatanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odjeću i obuću, te u manjem broju na usluge od ekonomskog interesa.
Žalbe potrošača u vezi sa reklamacijama sve češće bivaju uvažene, te je tokom osam mjeseci ove godine utvrđeno da su reklamacije bile opravdane u 106 slučajeva od ukupno 150 izvršenih kontrola.
Kako su naveli u Inspektoratu Republike Srpske, potrošači su se najčešće žalili na neprihvatanje reklamacija od strane trgovaca za tehničke proizvode, odjeću i obuću, te u manjem broju na usluge od ekonomskog interesa.
– Na licu mjesta u korist potrošača riješeno je 90 reklamacija, a u 16 slučajeva poslovnim subjektima je rješenjem naloženo da potrošaču omoguće korišćenje njihovih prava. U 39 kontrola utvrđeno je da reklamacije potrošača nisu bile opravdane ili nisu u nadležnosti tržišne inspekcije, dok je pet postupaka još u toku – istakao je za “Nezavisne novine” glavni republički tržišni inspektor Radivoje Gavrić.
Kako kaže inspektor, kontrole koje su vršene po reklamacijama rješavane su na različite načine.
– Trgovci su potrošačima vraćali novac ili vršili zamjenu proizvoda novim, a bilo je i slučajeva gdje zahtjevi potrošači nisu bili opravdani – rekao je Gavrić, dodajući da se sve češće žalbe potrošača rješavaju kompromisom, bez potrebe preduzimanja represivnih i kaznenih mjera od strane inspekcije.
Mnogo veći broj reklamacija, prema mišljenju Jovana Vasilića, predsjednika Udruženja potrošača “Zvono” Bijeljina, dođe do udruženja potrošača, a samo one koje se ne riješe idu ka inspekciji.
– Mi svakodnevno imamo dvije ili tri prijave. To što stigne do inspekcije, prvo bude kod nas. Mi dajemo savjet šta da uradi potrošač, a ako ne bude zadovoljan odgovorom trgovca, tek onda ga upućujemo na inspekciju – rekao je Vasilić.
Prema njegovom iskustvu, potrošači se najčešće informišu putem telefona, a najveći broj reklamacija je na proizvode koji su uglavnom u garantnom roku.
Oko 200 potrošačkih prigovora zabilježeno je u ovoj godini u Udruženju potrošača “Reaktiv” iz Banjaluke, dok su prošle godine zabilježili 400 reklamacija. Kako ističe Dušan Srdić, predsjednik ovog udruženja, najviše potrošačkih prigovora zabilježili su u oblasti usluga od ekonomskog interesa.
– Nikako nije zanemarljiv broj potrošača koji imaju opravdane ili neopravdane reklamacije na garanciju, odnosno na ispravnost i samo funkcionisanje proizvoda, bilo da se radi o tehničkim proizvodima ili obući i odjeći – rekao je Srdić.
Kao jedan od razloga lakšeg rješavanja pitanja reklamacija, prema mišljenju Gavrića, ali i udruženja potrošača, jeste edukacija građana o potrošačkim pravima i napredak u ponašanju trgovaca.
– Mi smo uglavnom radili edukacije sa trgovcima, a radili smo i radionice po školama. Posljednjih godina smo se bazirali na učenike srednjih škola – istakao je Vasilić.
Iz Inspektorata su pozvali građane da se obrate instituciji kada smatraju da su im uskraćena prava, dodajući da inspekcija u kontrolama, ukoliko uoči nepravilnosti, nalaže njihovo otklanjanje, čime se sprečava nastanak povrede prava potrošača.