USIJAO SE “PLAVI TELEFON” Sve više djece i mladih prijavljuje nasilje i traži pomoć
Foto: Pexels

USIJAO SE “PLAVI TELEFON” Sve više djece i mladih prijavljuje nasilje i traži pomoć

Djeca i mladi se najčešće javljaju kako bi razgovarali o problemima sa mentalnim zdravljem pri čemu su najzastupljenije teme strah i anksioznost, panični napadi, depresija, samopovrjeđivanja i suicidne misli.

Sve je više mališana i mladih koji putem savjetodavne linije za djecu “Plavi telefon” traže pomoć, a raste i broj prijava sumnji na nasilje.

Od početka godine, putem “Plavgo telefona”, zaprimljeno je ukupno 7 626 poziva i 1 196 pitanja za razgovor.

– Važan podatak jeste i to da je u navedenom periodu nadležnim institucijama proslijeđeno 23 prijava sumnje na nasilje, kojima je obuhvaćeno 13 djevojčica, 5 dječaka, 12 ženskih i 2 muške osobe. Vezano za prijave o sumnji na nasilje, najveći broj se odnosio na nasilje u porodici, zatim na vršnjačko i nasilje putem interneta – kazala je za Blink koordinatorica rada Plavog telefona, savjetodavne linije za djecu Maja Kovačević.

Kako ističu iz ove organizacije kada se uporedi period od januara do maja ove godine sa istim periodom prošle godine, primjetan je porast broja poziva, kao i broja prijava sumnji na nasilje koje su proslijeđene nadležnim institucijama.

– U periodu od januara do maja 2022. godine putem zaprimljeno je ukupno 2.959 poziva i 723 upita, dok je nadležnim institucijama proslijeđeno 13 prijava sumnje na nasilje. U istom periodu 2023. godine taj broj je duplo veći.

Najčešći razlozi poziva

– Djeca i mladi se najčešće javljaju kako bi razgovarali o problemima sa mentalnim zdravljem pri čemu su najzastupljenije teme strah i anksioznost, panični napadi, depresija, samopovrjeđivanja i suicidalne misli i ideje. Od početka pandemije do danas primjetno je da se sve više osoba obraća savjetnicima Plavog telefona kako bi razgovarali upravo o ovoj temu. Poređenja radi, svake godine od početka pandemije, bude i do 5 puta više razgovora na ovu temu u odnosu na period prije pandemije. Takođe, važno je napomenuti da je u prethodnih više od pola godine primjetno povećanje broja razgovora u kojima pozivaoci navode da imaju suicidne misli i tendencije. U navedenom periodu broj razgovora na ovu temu je bio tri puta veći u odnosu na ranije mjesece – kaže Kovačevićeva.

Kako ističu u ovom udruženju pored mentalnog zdravlja, česta tema razgovora su i nasilje i zlostavljanje pri čemu je najzastupljenije emocionalno i fizičko zlostavljanje, te nasilje u porodici i nasilje putem interneta.

Isto tako, djeca i mladi često se obraćaju kako bi razgovarali o vršnjačkim i porodičnim odnosima, o preblemima u školi te kako bi se informisali o seksualno reproduktivnom zdravlju.

Da li se broj poziva povećao nakon tragičnih dešavanja u Srbiji?

Kada su u pitanju javljanja koja se tiču tragičnih dešavanja koja su se dogodila u prethodnom periodu, može se reći da nije dolazilo do drastičnog povećanja broja poziva, ali primjetan je blagi porast javljanja putem čet aplikacije. Djeca su željela da razgovaraju o dešavanjima u Beogradu i o svojim osjećanjima povodom toga. Kako su naveli osjećali su se uplašeno, zabrinuto, ali i ljuto zbog toga što se dogodilo.

Zanimalo ih je šta je uzrok nasilnog ponašanja i zbog čega je došlo do ubistva. Pored toga, navodili su da se plaši da bi se nešto slično moglo dogoditi i u našoj zemlji i u školama koje pohađaju te ih je zanimalo kako mogu da se zaštite u takvim situacijama. Pored djece, bilo je i javljanja od strane roditelja koji su željeli da razgovaraju o ponašanju svoje djece koja se ponašaju agresivno prema njima ili jer im je potreban savjet kako da postupe kada na internetu pročitaju prijeteći komentar.

Kovačevićeva podsjeća da je uslugu Plavi telefon pokrenulo Udruženje  “Nova generacija” iz Banjaluke 2013. godine. Do danas je zaprimljeno 54 560 poziva, preko 5 500 upita putem chat savjetovanja te je nadležnim institucijama upućeno preko 190 prijava sumnji na nasilje nad djecom i odraslim osobama.

– Prilikom zvanja nije potrebno ostavljati lične podatke, a zahvaljujući kompaniji M:tel, svi pozivi su besplatni bez obzira na mrežu iz koje nas osobe pozivaju. Takođe, želimo da naglasimo da su aktivnosti Plavog telefon podržane i da se sprovede u saradnji sa organizacijom UNICEF Bosna i Hercegovina – Kaže Kovačevićeva.

KATEGORIJE
TAGOVI

KOMENTARI

Wordpress (0)